Hoogsensitiviteit

Hoogsensitiviteit betekent dat je hoog-gevoelig bent. Dat houdt in dat je veel gevoeliger bent voor indrukken dan de ‘gemiddelde’ mens (voor zover die bestaat). Je hebt een bijzonder verfijnd en gevoelig zenuwstelsel. Door dit gevoelige zenuwstelsel neem je intuïtief meer informatie, stemmingen en prikkels op dan anderen.

Ook zintuiglijke prikkels komen veel sterker door. Alles wordt veel intenser beleefd. Je doet meer met de intuïtief en zintuiglijk aangeleverde informatie, namelijk: je denkt over alles wat binnenkomt veel meer na. Ook dit nadenken zorgt voor prikkels. Dit teveel aan indrukken en prikkels ervaar je vaak als belastend en je hebt daarom ook meer tijd nodig je hiervan te herstellen.

Herstellen

Om te herstellen heb je als HSP’er (Hoog Sensitief Persoon) regelmatig behoefte aan een rustige omgeving. Die rustige omgeving heb je nodig om alle indrukken en emoties te verwerken. De fijnste omgeving voor een HSP’er is de natuur. Door het maken van lange wandelingen (langer dan een uur) kan je weer ontladen, tot rust komen, stress laten voor wat het is én kom je weer volledig bij de creatieve ruimte die in je zit.

Creativiteit

Een belangrijk aspect van hoogsensitiviteit is namelijk de hoge mate van creativiteit. En die creativiteit is tevens een uitlaatklep voor alle energie die je opneemt. Het kan uitdrukking geven aan alle informatie die je opdoet. Creativiteit is voor een HSP’er dus nodig om jezelf uit te drukken.
Echter, veel HSP’ers nemen niet de tijd en ruimte om die rust en creativiteit in te bouwen. Vaak laat je je meeslepen door ‘de malle molen’ van de maatschappij. Je gaat maar door en staat daardoor te lang, te veel en te vaak bloot aan een veelheid van (te sterke) stimuli.

Valkuil

Dit is ook een echt valkuil voor HSP’ers: “te”. Ofwel: te hard werken, te zorgzaam zijn voor anderen, teveel jezelf wegcijferen, te perfectionistisch zijn, te bang om fouten te maken, te weinig prikkels kunnen filteren, te lang ‘mee blijven doen’,…
Dit kan leiden tot stress, overspanning, burn-out en depressie. Vaak zie je bij HSP’ers ook klachten als chronische vermoeidheid, fibromyalgie, prikkelbaar darmsyndroom, etc. Puur en alleen door het te lang, te veel en te vaak doorgaan en jezelf blijven blootstellen aan al die prikkels.
Veel van de stressproblemen (burn-out of andere klachten) komen voort uit het niet accepteren van je rol, stijl en capaciteiten. Het heeft geen zin om te doen alsof je bent als alle anderen. HSP’ers kúnnen geen 10 dingen tegelijk en jouw energie ís nu eenmaal eerder op (omdat je nu eenmaal meer te verwerken hebt).

In je werk

hoogsensitivteitOok in je werk is het belangrijk dat je tijd neemt om je af te kunnen sluiten, tijd nemen om alleen te zijn en je weer op te kunnen laden. Jouw enorme loyaliteit, je hoge kwaliteitseisen, je gave van het snel oppikken van stemmingen en signalen, het mee willen draaien als ieder ander: dit zorgt ervoor dat je regelrecht op een burn-out afstevent. Neem dus die tijd voor jezelf!
Als je je hoogsensitiviteit niet goed kunt beheersen, heb je vaak moeite met begrenzing, zoals ‘nee zeggen’ en kiezen voor dingen die je energie geven en ontspannen.

Tips

Ervaar je veel druk van buitenaf? Moet je veel van jezelf? Ben je perfectionistisch, altijd in de weer, cijfer je jezelf weg?
Probeer dan eens deze tips:
  • Zet jouw hoogsensitiviteit bovenaan alle to-do-lijstjes, prioriteiten, etc.
  • Zet jezelf bovenaan alle to-do-lijstjes, prioriteiten, etc.
  • Geef voorang aan tijd voor jezelf (desnoods inplannen in je agenda!)
  • Zorg ervoor dat je je energie in goede banen leidt. Dat houdt in: na je werk, na een stressvolle / overprikkelende situatie: ga wandelen (minstens een uur), hardlopen of ga iets creatiefs doen.
  • Ga aan de slag met alle onverwerkte emoties (verdriet, woede).
  • Vind uit waar je hart naar uit gaat. Wat doe je graag (en dat bedenk je niet rationeel, maar dat voel je als je tot rust bent gekomen, als je in de natuur bent) en ga dat doen!
  • Blijf uit de buurt van mensen die niet goed voor je zijn
  • “Vecht” voor een kalm en harmonieus bestaan
  • Accepteer dat je niet alles onder controle hebt
  • Ontspan
  • Leer standaard ‘Nee’ te zeggen
  • Ofwel; creëer een leven dat geschikt is voor jóú, i.p.v. voor anderen

Trajecten bij Jess! en hoogsensitiviteit

De trajecten bij Jess! kunnen je hierbij helpen. Deze therapievorm is erop gericht om de mens in zijn totaliteit te behandelen. Het helpt om weer in balans te raken, zorgt voor meer harmonie, energie, rust en helpt om bij jezelf te komen, omdat het op alle lagen doorwerkt.
De werkwijze bestaat uit:
  • het in balans brengen van lichaam en geest,
  • het direct op gang brengen van het (herstel)proces door behandeling van de onderliggende patronen. O.a. door massagetechnieken en het vrijmaken van emoties.
  • ondersteunen van het herstelproces en het wegnemen van oorzaken o.a. door remedies en behandelingen,
  • weghalen van gifstoffen uit het lichaam, door ontgiften met remedies en orthomoleculaire preparaten
  • stoppen met toevoegen van gifstoffen in het lichaam d.m.v. een (tijdelijk) dieet en allergiemeting.
Kijk eens rond op de website wat Jess! voor jou allemaal te bieden heeft. Als je vragen hebt, kun je uiteraard altijd contact met me opnemen!

Add A Comment